Att beställa tolk

På vår webbplats kan du beställa tolk dygnet runt. Här kan du även se beställningar, fakturaunderlag med mera.

Ta gärna hjälp av vår Instruktion för beställning i webbtjänst , 688.3 kB. när du beställer. Om du vill göra val till din beställning som inte är möjliga i vår webbtjänst, kontakta oss så hjälper vi dig.

Uppgifter vid beställning

Vi behöver följande information vid beställning:

  • datum, start- och sluttid
  • språk
  • typ av tjänst (telefon-, skärm-, platstolkning eller meddelandeservice)
  • kundnummer
  • ditt för- och efternamn och telefonnummer (om något oförutsett händer behöver vi kunna nå dig direkt)
  • e-post (dit bekräftelse och tolkens uppgifter skickas)
  • plats för besöket om annan än besöksadress (exempelvis vid hembesök)
  • för- och efternamn på tolkanvändaren om annan än beställaren
  • namn och yrkestitel på tolkanvändaren
  • ämne för tolkningen för att ge tolken möjlighet att förbereda sig
  • om det finns speciella önskemål vid val av tolk till exempel man/kvinna
  • andra särskilda omständigheter, till exempel om tolkningen ska genomföras för en grupp eller spelas in.

Meddela oss via telefon eller e-post om det finns särskilda omständigheter kring beställningen. Exempelvis om tolkningen ska genomföras i en grupp eller spelas in. Det kan också handla om att tolken behöver läsa in sig på material inför uppdraget. I vissa fall kan denna typ av beställning klassas som ett specialuppdrag

Kvällar, nätter och helger

Använd vår tjänst Akut tolk under kvällar, nätter och helger.

Vanliga frågor

Skriv ut
|
Senast uppdaterad: 9 december 2021