Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat svar på vanliga frågor om bokning och samtal genom tolk.

Du kan antingen logga in med enhetsinlogg eller personligt inlogg. Enhetsinlogg delas ofta av flera från verksamheten, medan ett personligt inlogg är knutet till dig. Med personligt inlogg kan du även se din verksamhets bokningar.

Oavsett vilket sätt du loggar in på kommer du att mötas av samma vy med samma bokningsmöjligheter.

Ta gärna hjälp av Instruktion för att boka tolk , 146.8 kB, öppnas i nytt fönster.eller ring oss på telefonnummer 0770-813 000 om du behöver hjälp.

Ditt kundnummer finns under profil på bokningssidan. Ring oss på telefonnummer 0770-813 000 om du behöver hjälp att få ditt kundnummer.

Vår rekommendation är att boka tolk i så god tid som möjligt.

Om du önskar en tolk på plats, på ett ovanligt språk och har krav på exempelvis en specifik tolk eller kompetens minskar antalet tillgängliga tolkar. Då är det extra viktigt att ha god framförhållning.

Läs mer om hur du går till väga för att boka tolk.

För att boka telefontolk till innevarande dag använd dig av knappen Akut tolk på bokningssidan. Ta gärna hjälp av instruktion för att boka tolk , 146.8 kB, öppnas i nytt fönster..

När bokning är gjord kommer du direkt att få telefonnummer till tolken via bokningssidan. Om du har ringt in och bokat akut tolk kan du vänta kvar och få telefonnumret till tolken direkt.

Observera att akuttaxa endast debiteras vid tolkuppdrag som utförs inom 15 minuter från bokning.

För bokning av platstolk eller skärmtolk behöver du ringa oss på telefonnummer 0770-813 000.

När du gör din bokning via vår bokningssida har du möjlighet att ange särskilda krav som kön och speciell kompetens (SRHR).

Om du vill göra val till din bokning som inte är möjliga på vår bokningssida, kontakta oss på telefonnummer 0770-813 000 så hjälper vi dig.

I fältet Övrig information till tolk har du möjlighet att kortfattat beskriva vad det tolkade samtalet kommer att handla om. Ju mer information tolken har om uppdraget, desto mer kan tolken förbereda sig.

Det är också viktigt att uppge korrekt adress vid bokning av platsuppdrag. Om ni har en tillfällig adress ska detta anges i fältet Avvikande utförandeadress. I fältet Information till tolk kan du skriva om det finns en specifik mötesplats, så som skolgård.

Nej. Tolkförmedling Väst är ett kommunalförbund med uppdrag att tillgodose medlemmarnas behov av språktolk.

Du kan se tolkens telefonnummer i bokningen på bokningssidan inom 24 timmar innan det tolkade samtalet startar.

Det är du som tolkanvändare/kund som ringer upp tolken vid start. Om tolken inte svarar när du ringer ska du genast kontakta oss på telefonnummer 0770-813 000.

När du använder telefontolk är det några saker som är extra viktigt att tänka på:

  • Sitt i en tyst och avskild miljö.
  • Använd en högtalartelefon för att säkerställa ljudkvaliteten.
  • Börja mötet med att presentera alla som deltar.

Läs mer om vad som är bra att tänka på både före, under och efter ett tolkat samtal.

Vid bokning av skärmtolk ska du som tolkanvändare/kund uppge länk till valfri digital mötestjänst, t.ex. Microsoft Teams, Google Meet, VGRs tjänst Vård och hälsa.

Vid bokning av skärmtolk med tjänsten Vård och hälsa ta hjälp av VGRs interna instruktion.

Länken används av tolk på utsatt tid för det tolkade samtalet.

När du använder skärmtolk är det några saker som är extra viktigt att tänka på:

  • Sitt i en tyst och avskild miljö.
  • Säkerställ att du har rätt teknisk utrustning.
  • Använd en högtalartelefon för att säkerställa ljudkvaliteten.
  • Börja mötet med att presentera alla som deltar.

Läs mer om vad som är bra att tänka på både före, under och efter ett tolkat samtal.

Du kan alltid logga in på bokningssidan och se status på din bokning. Din bokning bearbetas fram till 24 timmar innan uppdraget startar. Då kan du se vilken tolk som ska tolka ditt samtal.

Om du har angett att du vill ha bekräftelse via mail kommer du även att få uppdateringar om status på bokningen mailad till dig.

Du kan göra vissa ändringar på bokningssidan fram till 24 timmar innan det tolkade samtalet startar.

För att ändra din bokning inom 24 timmar måste du kontakta oss på telefonnummer 0770-813 000. Ändring av bokning inom 24 timmar kan medföra debitering.

Tolkens telefonnummer visas i bokningen inom 24 timmar innan det tolkade samtalet startar.

Det skickas även ett mail med tolkens uppgifter till den e-postadress som registrerades vid bokning.

Om tolk inte svarar på utsatt tid för det tolkade samtalet är det viktigt att ni genast ringer oss på telefonnummer 0770-813 000. Då kommer vi med stor sannolikhet att kunna hjälpa er med en ny telefontolk direkt.

Du kan avboka kostnadsfritt fram till 24 timmar innan det tolkade samtalet startar, därefter debiteras du som kund enligt bokning.

För att avboka logga in på bokningssidan och gå till den bokning det gäller. Tryck på Avboka. Då skickas en avbokningsbekräftelse till den e-postadress du har angett vid bokning.

Om du har använt våra tjänster och något inte blev som förväntat eller kanske extra bra vill vi gärna veta det. Dina synpunkter är värdefulla för att vi ska kunna utveckla kvaliteten hos Tolkförmedling Väst.

Du har möjlighet att lämna synpunkter på alla utförda uppdrag och det är i första hand tolkanvändaren som ska lämna synpunkt.

Lämna synpunkt antingen direkt genom bokningssidan eller genom att ringa oss på telefonnummer 0770-813 000.

Skriv ut
|
Senast uppdaterad: 5 april 2024